Chat with us, powered by LiveChat

Slijtlaag versus asfalt: kosten en baten

Slijtlaag versus asfalt: kosten en baten

De kosten en baten van slijtlagen en asfalt verschillen per toepassing. Zo zijn slijtlagen naar verhouding kostbaarder dan asfalt. De materiaalkosten van asfalt zijn immers laag; vrijwel het gehele Nederlandse wegennetwerk is om die reden geasfalteerd. Bruggen en andere overspanningen daarentegen vragen om lichtere deklagen met antislip eigenschappen, waarin slijtlagen veel beter voorzien.

Asfalt kent lagere kosten, maar minder toepassingen

De grondstoffen voor asfalt komen als afvalproduct vrij bij de raffinage van ruwe olie tot brandstof. De productiekosten van asfalt zijn dus gering. Het is daarom niet verwonderlijk dat vrijwel het hele Nederlandse wegenstelsel wordt geasfalteerd. Om de kosten beheersbaar te houden, zijn slijtlagen daar geen optie.

Waar asfalt zich hoofdzakelijk leent voor de toepassing op wegen, kennen slijtlagen veel andere unieke toepassingen. Slijtlagen worden vooral toegepast op:

  • Brugdekken
  • Viaducten
  • Booreilanden
  • Perrons
  • Hellingbanen

Daar waar antislip eigenschappen een vereiste zijn, leveren slijtlagen goed werk.

slijtlaag Himgrip brug

Gewichtsbesparing met slijtlagen

Een belangrijk voordeel van slijtlagen ten opzichte van asfalt is de gewichtsbesparing. Met name bij beweegbare bruggen en andere overspanningen is dat van groot belang, omdat de mechanische delen zo minder belast worden en daardoor minder snel slijten.

“Bij viaducten en betonnen boogbruggen kiest men er dikwijls voor het asfalt door te laten lopen, maar voor alle beweegbare bruggen geldt eigenlijk dat al heel lang uitsluitend slijtlagen worden gebruikt.”

Asfalt kent een laagdikte van ongeveer 10 cm. De laagdikte van slijtlagen inclusief het instrooimateriaal bedraagt slechts 7-10 mm. Dat heeft grote impact op het gewicht. De gewichtstoename bij asfalteren is hoog met circa 250 kg per m2 – bij het aanbrengen van een slijtlaag is dat 15-18 kg per m2. Op een brugdek van 100 m2 is dat voor asfalteren dus 25.000 kg, tegenover 1.500-1.800 kg in het geval van slijtlagen.
Bekijk onze adviestool

Strenge eisen voor slijtlagen

Bij slijtlagen gelden strenge eisen wat betreft verkeersveiligheid, de hechting van het systeem op de onderlaag en de milieutechnische invulling van het systeem:

  • Milieutechnisch: De slijtlaag en alle onderlinge componenten dienen vrij te zijn van PAK’s (Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen) en oplosmiddelen. Het afstrooimateriaal dient te voldoen aan het Bouwstoffenbesluit Bodem- en Oppervlaktewaterenbescherming.
  • Duurzaamheid: Slijtlagen beschermen optimaal tegen weersinvloeden, zwaar (vracht)verkeer en strooizout. Factoren die op asfalt normaliter gaten, scheuren en rafelingen veroorzaken. Om snel afslijten te voorkomen, moet het gebruikte afstrooimateriaal bij slijtlagen een minimale hardheid hebben, zodat de antislip eigenschappen behouden blijven.
  • Verkeersveiligheid: Loskomend en opstuivend afstrooimateriaal kan leiden tot ruitbreuk en ernstige ongevallen. De hechting van het gehele systeem op de onderlaag en de hechting van de onderlinge lagen zijn belangrijke factoren om rekening mee te houden. Dat geldt ook voor het waterafvoerend vermogen van de slijtlaag, waarmee het risico op aquaplaning tot het minimum wordt beperkt.

slijtlaag brugdek

Opbouw kosten aanbrengen slijtlaag

De kosten voor het aanbrengen van slijtlagen zijn afhankelijk van het type ondergrond en de afmeting van het te behandelen oppervlak. Deze verschillen dus per situatie.

De totale kosten bestaan uit de materiaalkosten van primer, slijtlaag en afstrooimateriaal en daarnaast de arbeidskosten voor de voorbehandeling van de ondergrond en het aanbrengen van de verschillende lagen.

Volledige arbeidscyclus besparen

Bouwbedrijven kunnen met HIMgrip NT een volledige arbeidscyclus besparen. Dat loont. Zo kan het weg- en brugdek bovendien weer sneller in gebruik worden genomen. Voor de ruimtelijke ordening praktisch, want zo wordt verkeershinder geminimaliseerd.

Goed onderhoud voorkomt onnodige kosten

Vergelijk het onderhoud van weg- of brugdekken met dat van houten kozijnen. Als je kozijnen niet regelmatig schildert, dan loop je het risico op houtrot. Uiteindelijk zul je dan het kozijn in zijn geheel moeten vervangen. Bij slijtlagen is dat niet anders. Zo blijft de ondergrond optimaal beschermd tegen tal van invloeden van buitenaf.

Himgrip NT

Veilig en duurzaam met HIM

HIMgrip NT staat voor oersterke, slijtvaste, lichtgewicht en antislip slijtlagen, welke geschikt zijn voor toepassingen op ondergronden van beton, staal, hout en kunststof. HIMgrip NT kan voor de zwaarste verkeersklassen worden ingezet. Zo creëert HIM een veilig oppervlak voor verkeer en voetgangers. De slijtlagen beschermen optimaal.

HIM (Korthals Groep) is BRL K19143-gecertificeerd voor het aanbrengen van slijtlagen.

Weten hoe we uw oppervlak weer toekomstbestendig kunnen maken en benieuwd naar onze prijzen? We staan u graag te woord.

Bel voor meer informatie naar +31 (0)251-276300 of stuur een bericht via onze contactpagina.
Bekijk onze adviestool



Publicatiedatum: 2018-06-26
Categorie: Nieuws

Nieuws
Epoxy versus polyurethaan (PU) gietvloer: de verschillen
Epoxy versus polyurethaan (PU) gietvloer: de verschillen

Bent u op zoek naar een gietvloer, maar twijfelt u…

Korthals Groep nu ook BRL K19143-gecertificeerd voor slijtlagen
Korthals Groep nu ook BRL K19143-gecertificeerd voor slijtlagen

Dat onze slijtlagen goed werk leveren op stalen, houten en…

Vacature: Stagiair(e) Kwaliteitsmanagement
Vacature: Stagiair(e) Kwaliteitsmanagement

Op zoek naar een leuke en interessante stage of afstudeeropdracht?…

Slijtlaag versus asfalt: kosten en baten
Slijtlaag versus asfalt: kosten en baten

De kosten en baten van slijtlagen en asfalt verschillen per…

Eenvoudig aan HACCP-eisen voldoen met vloeren van HIM
Eenvoudig aan HACCP-eisen voldoen met vloeren van HIM

Elk bedrijf dat levensmiddelen produceert, verwerkt of distribueert moet voldoen aan…

Troffelvloer: Wat zijn de voordelen en nadelen?
Troffelvloer: Wat zijn de voordelen en nadelen?

Kiezen voor een troffelvloer heeft zo zijn voordelen en nadelen.…

Is een troffelvloer geschikt voor vloerverwarming?
Is een troffelvloer geschikt voor vloerverwarming?

Een troffelvloer is een veelzijdig type kwartsvloer. Deze is goed…

Troffelvloer en sanitair (badkamer): een goede match?
Troffelvloer en sanitair (badkamer): een goede match?

Als het om vloeren gaat, vragen bad-, douche- en toiletruimtes…

Epoxy schraaplaag – Alles wat je hierover moet weten
Epoxy schraaplaag – Alles wat je hierover moet weten

Een epoxy schraaplaag, of schraplaag, is onmisbaar bij het aanbrengen…

Slijtlaag op beton – Alles wat u moet weten
Slijtlaag op beton – Alles wat u moet weten

Een slijtlaag op een betonvloer aanbrengen? We hebben een aantal…

De perfecte slijtlaag voor elke brug
De perfecte slijtlaag voor elke brug

De perfecte slijtlaag voor elke brug? Dan moet deze jarenlang…

Een hernieuwd HIM
Een hernieuwd HIM

HIM Products is ondergebracht bij de Korthals Groep en richt…

HIM Laboratorium – Alle kwaliteit in eigen huis
HIM Laboratorium – Alle kwaliteit in eigen huis

HIM ontwikkelt haar producten in het eigen laboratorium in nauwe…