De kosten en baten van slijtlagen en asfalt verschillen per toepassing. Zo zijn slijtlagen naar verhouding kostbaarder dan asfalt. De materiaalkosten van asfalt zijn immers laag; vrijwel het gehele Nederlandse wegennetwerk is om die reden geasfalteerd. Bruggen en andere overspanningen daarentegen vragen om lichtere deklagen met antislip eigenschappen, waarin slijtlagen veel beter voorzien.
De grondstoffen voor asfalt komen als afvalproduct vrij bij de raffinage van ruwe olie tot brandstof. De productiekosten van asfalt zijn dus gering. Het is daarom niet verwonderlijk dat vrijwel het hele Nederlandse wegenstelsel wordt geasfalteerd. Om de kosten beheersbaar te houden, zijn slijtlagen daar geen optie.
Waar asfalt zich hoofdzakelijk leent voor de toepassing op wegen, kennen slijtlagen veel andere unieke toepassingen. Slijtlagen worden vooral toegepast op:
Daar waar antislip eigenschappen een vereiste zijn, leveren slijtlagen goed werk.
Een belangrijk voordeel van slijtlagen voor wegen en bruggen ten opzichte van asfalt is de gewichtsbesparing. Met name bij beweegbare bruggen en andere overspanningen is dat van groot belang, omdat de mechanische delen zo minder belast worden en daardoor minder snel slijten.
“Bij viaducten en betonnen boogbruggen kiest men er dikwijls voor het asfalt door te laten lopen, maar voor alle beweegbare bruggen geldt eigenlijk dat al heel lang uitsluitend slijtlagen worden gebruikt.”
Asfalt kent een laagdikte van ongeveer 10 cm. De laagdikte van slijtlagen inclusief het instrooimateriaal bedraagt slechts 7-10 mm. Dat heeft grote impact op het gewicht. De gewichtstoename bij asfalteren is hoog met circa 250 kg per m2 – bij het aanbrengen van een slijtlaag is dat 15-18 kg per m2. Op een brugdek van 100 m2 is dat voor asfalteren dus 25.000 kg, tegenover 1.500-1.800 kg in het geval van slijtlagen.
Bekijk onze adviestool
Bij slijtlagen gelden strenge eisen wat betreft verkeersveiligheid, de hechting van het systeem op de onderlaag en de milieutechnische invulling van het systeem:
De kosten voor het aanbrengen van slijtlagen zijn afhankelijk van het type ondergrond en de afmeting van het te behandelen oppervlak. Deze verschillen dus per situatie.
De totale kosten bestaan uit de materiaalkosten van primer, slijtlaag en afstrooimateriaal en daarnaast de arbeidskosten voor de voorbehandeling van de ondergrond en het aanbrengen van de verschillende lagen.
Bouwbedrijven kunnen met HIMgrip NT een volledige arbeidscyclus besparen. Dat loont. Zo kan het weg- en brugdek bovendien weer sneller in gebruik worden genomen. Voor de ruimtelijke ordening praktisch, want zo wordt verkeershinder geminimaliseerd.
Vergelijk het onderhoud van weg- of brugdekken met dat van houten kozijnen. Als je kozijnen niet regelmatig schildert, dan loop je het risico op houtrot. Uiteindelijk zul je dan het kozijn in zijn geheel moeten vervangen. Bij slijtlagen is dat niet anders. Zo blijft de ondergrond optimaal beschermd tegen tal van invloeden van buitenaf.
HIMgrip NT staat voor oersterke, slijtvaste, lichtgewicht en antislip slijtlagen, welke geschikt zijn voor toepassingen op ondergronden van beton, staal, hout en kunststof. HIMgrip NT kan voor de zwaarste verkeersklassen worden ingezet. Zo creëert HIM een veilig oppervlak voor verkeer en voetgangers. De slijtlagen beschermen optimaal.
De slijtlagen van HIM (Korthals Groep) zijn BRL K19143-gecertificeerd.
Weten hoe we uw oppervlak weer toekomstbestendig kunnen maken en benieuwd naar onze prijzen? We staan u graag te woord.
Bel voor meer informatie naar +31 (0)251-276300 of stuur een bericht via onze contactpagina.
Bekijk onze adviestool
Publicatiedatum: 2018-06-26
Categorie: Nieuws